A Polar, mint divatcég?!

december 18, 2017

Múlt héten a kizárólag luxus- és designer márkákkal kereskedő SSENSE külön cikkben foglalkozott a Polar Skate Co.-val, és azzal, hogy miért is kacsintgat egyre inkább a divatvilág a gördeszkázás felé. Mivel lassan hozzánk is megérkeznek a Polar téli kollekciójának legfrissebb darabjai, úgy gondoltuk, hogy elhozzuk nektek ezt a cikket magyarul is, nem beszélve arról, hogy tényleg megéri Pontus Alv víziójának ezt a szegletét is alaposabban szemügyre venni.

 

 

A Polar megmutatja, miért is irigykedhetnek a divatcégek a gördeszkázásra

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az Instagram és a többi közösségi média robbanásszerű terjedése, és a telefonokba épített nagyfelbontású kamerák valahogy egy rohamos belső átalakulást indítottak el a gördeszkázásban.

 

Az, hogy manapság bárki készíthet magáról olyan minőségű felvételeket és videókat, mint a magazinok legnagyobbjai, ami ráadásul egy hasonlóan nagy célközönséget érhet el percek alatt, gyökeresen megváltoztatta a különböző médiumok és az egész gördeszkázás helyzetét. Már nem csak a trükkök számítanak, hanem a stílus és az egész imázs, amit sugallnak, és ami így azonnal vevőre is találhat.

 

 

Amilyen könnyen elfelejtjük azokat a posztokat, amiket napi szinten végigpörgetünk az instán, ugyanolyan tiszavirág-életűek a lapjaink grafikái is. Nem számít milyen gonddal készült, a végére egy elmosódott folt marad csak a deszkád alján, tele karcolásnyomokkal. Ennek ellenére mégis vannak olyan képek, amik tovább élnek az emlékezetünkben. Pontus Alv ezt hamar felismerhette, mert a Matisse-szerű no complyzó nőalakja eddig tényleg ilyennek, igazán időtállónak bizonyult. Azon túl, hogy a trükk már-már kiáltványként egybeforrt a márka imázsával, remekül mutatja azt a változást is, amin a gördeszkázás keresztülment az elmúlt években.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A 2011-ben, Malmöben alapított Polar egy olyan paradigmaváltás előfutára volt, amiben a nagy cégek helyett a kisebb, egy szűkebb közönségre pozícionált márkák kerültek a reflektorfénybe. A Polar születése körüli időszakban adott interjúiban Pontus sokszor kifejezte elégedetlenségét a gördeszkás ipar akkori helyzetével kapcsolatban. Ő inkább valami olyat akart létrehozni, ami tisztelettel tekint a gördeszkázásra, nem egy egyszerű árucikként.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ez a vízió egyértelműen kivehető a Polar ruhakínálatában is. Minden darab képes azt a kreatív energiát sugározni, ami a gördeszkázásra annyira jellemző. Ennek természetesen a csapat alkotásai is a részei, mint például az új, Dane Brady által tervezett dzseki. Rengeteget merítenek a riderek egyedi stílusából. A teamen túl is maga a gördeszkázás a legfőbb inspiráció a Polar mögött, különös tekintettel a ’90-es évek archívumára és legnagyobb alakjaira.

 

Már régóta megy a ’90-es évek körüli retro-mánia, gondoljunk csak a kopott pólókra és a bő cuccokra most mindenhol a divatban. A gördeszkásoknak viszont ez az időszak sokkal több, mint egy divathullám, ami épp viszatért, hiszen talán ez lehetett a gördeszkázás utolsó nagy korszaka a popkultúra általi felhígulás előtt. Elég csak a 2000-es évek MTV sorozataira, a Viva La Bamre és a Jackassre gondolni. Ahogy egy huszonéves new yorkinak ezt a korszakot a Kids világa fémjelzi, egy gördeszkásnak ez az időszak volt az utolsó, mielőtt annyira komollyá vált az egész, és amikor még minden csak “fun” volt.

 

A Polar fejet hajt ezelőtt az időszak előtt, de egyáltalán nem önző módon. Ugyan egyik ruhájuk sem tűnne ki az Osiris – The Storm, vagy a Transworld – Reason videójából, az apró, egyedi és gondosan kitalált részleteik miatt azonban mégis képesek egyszerre modernek is maradni. A galléros pulcsik, pufidzsekik és a “Big Boy Jeans” farmer kivétel nélkül mind ilyenek.

 

 

 

 

Pontus, a malmöi szcéna egyik legnagyobbja nem vakon másolja a 90’es éveket, hanem ihletet merít belőle és továbbgondolja az akkori vonalakat. Miután 2005-ben visszavonult, egy rövid pihenő után megjelentette a The Stongest of the Strange videót, tele akkor még ismeretlen svéd deszkásokkal, meredek DIY spotokkal és olyan kamerázással és vágással ami akkoriban több, mint kísérletezőnek számított.

 

Ami különlegessé tette azt a videót mára sem veszett el, elég csak a Converse és a Polar közös videóit szemlézni, amiben Los Angelesben egy plexi íven, New Yorkban pedig a tipikus keleti-parti fém pinceajtókat imitáló kidobókkal filmeztek, új életet lehelve egy unalmas utcaképbe, vagy egy már többezerszer látott spotba. Mindez egyben a Polar szemléletének tökéletes reprezentációja.

 

 

 

A gördeszkás ruházat úgy nyer csak értelmet, ha maga a gördeszkázás mellékterméke, nem pedig fordítva. Így lehet, hogy a gördeszkázást egyszerre hajtja és fogja vissza saját kereskedelme. Ha úgy nézzük egy gördeszkalap is tulajdonképpen csak az adott márka marketing anyaga, aminek minden tulajdonsága a márka imázsát kell, hogy közvetítse a fogyasztó felé. Egy gördeszkás trükkjei, cipője, vagy csak a nadrágszárának hossza is valamilyen stílus mögötti felsorakozás, legyen az előre megfontolt, vagy teljesen öntudatlan. Ebben a tekintetben a gördeszkázás és a divat igenis egyeznek, és kölcsönösen hatnak egymásra.

 

 

 

Beszélhetünk a lassan inkább streetwear márkává váló Supreme és Palace Skateboardsról, vagy a Dickies féle munkaruha beszivárgásáról a ruhatárunkba és a nagy tervezők inspirációi közé egyaránt, a lényeg, hogy a gördeszkások öltözködése pontosan a sokszínűsége és részletgazdagsága miatt ellenállhatatlan a divattervezők számára. A gördeszkások stílusa még mindig egyedi és különleges… mint egy no comply.

 

 

Szöveg: Jeff Ihaza, forrás: SSENSE.

Írta: mediumskate